Basisopleiding: Communicatie voor socialprofits

donderdag, 19 april, 2018 -
09:30 tot 16:30
donderdag, 26 april, 2018 -
09:30 tot 16:30
donderdag, 3 mei, 2018 -
09:30 tot 16:30
donderdag, 17 mei, 2018 -
09:30 tot 16:30
donderdag, 7 juni, 2018 -
09:30 tot 16:30
vrijdag, 8 juni, 2018 -
09:30 tot 16:30

Een doordachte aanpak van communicatie wordt voor elke socialprofitorganisatie steeds belangrijker. Communicatie helpt om doelgroepen te bereiken en doelstellingen te realiseren. Bovendien levert communicatie ook een belangrijke bijdrage bij het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie. 


Socialprofitorganisaties investeren steeds meer in de professionalisering van hun communicatie, met het nodige personeel en de vereiste middelen. Kortom, Socius, FARO, De Ambrassade en Herita organiseren daarom opnieuw een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of -medewerker van een socialprofitorganisatie. 


Tijdens dit vijfdaags vormingsprogramma komen de belangrijkste en meest relevante communicatiethema's aan bod. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en de academische wereld maken je wegwijs in communicatiebeleid, communicatieplanning, communicatiemiddelen en relevante communicatiethema's zoals gedragsverandering en campagnes, scanbaar schrijven, mediabeleid en sociale mediastrategie. 

Voor wie? 

Deze vijfdaagse basisopleiding is op maat van elke startende communicatiemedewerker van een socialprofitorganisatie.

 

Programma

 

Donderdag 19 april - communicatiebeleid - 9u30-16u30

Hoe kan een socialprofitorganisatie zijn communicatiebeleid beter aanpakken? Eric Goubin (Thomas More-Memori & Kortom) schetst een denkkader voor communicatiemedewerkers. Hij onderstreept het belang van een missie/strategie en bespreekt de mogelijkheden om de resultaten van doelstellingen en acties te meten. Nadien gaat hij in op de communicatiemix en de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen. 


Er is bijzondere aandacht voor de communicatie met vrijwilligers, de rol van interne communicatie in een socialprofitorganisatie met afdelingen en de communicatie naar moeilijk bereikbare doelgroepen. 


Tijdens deze opleiding krijg je gouden tips voor jouw communicatiepraktijk. Eric licht de opdracht toe bij de voorstelling van jouw praktijkcase tijdens de laatste opleidingsdag.

 

Donderdag 26 april - communicatieplanning - 9u30-16u30

Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor het communicatiebeleid van elke organisatie. 


Eric Goubin vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe peil je naar behoeften van jouw doelgroepen en hoe maak je werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet je in? 


Na de middag komen twee cases aan bod. Een collega uit de socialprofitsector vertelt hoe hij/zij aan een communicatieplan werkte, met vallen en opstaan. We luisteren naar jouw ervaringen. 

 

Donderdag 3 mei - mediabeleid 9u30-12u30 en scanbaar schrijven 13u30-16u30

Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap? 


Hilde Verelst (persverantwoordelijke provincie Antwerpen) put uit haar ruime ervaring als persattaché van de provincie Antwerpen. Ze geeft tips en tools voor een planmatige aanpak van betere mediarelaties. 


Hoe kijkt je lezer? Hoe leest je kijker? Als communicatiemedewerker schrijf je uitnodigingen, verslagen, nieuwsberichten of interviews. Als je scanbaar schrijft, maak je je teksten professioneler en lezersvriendelijker, ook voor lezers met weinig tijd. Je kiest voor een geschikt lettertype, voor goede illustraties en voor blikvangers die blijven hangen.


Mark Van Bogaert (zelfstandige tekstschrijver en schrijftrainer) toont hoe je het de lezer zo gemakkelijk mogelijk maakt met de KRANT-methode (Koppen, Reliëf, Accenten, Navigatiestructuur en Tekstblokjes). Zijn tips zijn bruikbaar voor al je teksten: van e-mail tot webtekst, van vergaderverslag tot persbericht.

 

Donderdag 17 mei - Sociale mediastrategie 9u30-12u30 , gedragsverandering & campagnes voeren 13u30-16u30

Heel wat socialprofitorganisaties zijn actief aanwezig op sociale media, vaak met meerdere accounts die spontaan zijn ontstaan. Om echt doelgericht te communiceren heb je ook een strategie nodig. Sofie Verhalle geeft je praktische tips om jouw sociale media nog beter en effectiever in te zetten. 


Minder zwerfvuil. Meer bewegen. Minder autorijden. Heel wat socialprofitorganisaties voeren acties en campagnes, gericht op een ander gedrag. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen? Door beter te informeren? 


Fran Bambust (7E-team) toont de mogelijkheden van nudging en keuzeoptimalisatie om een doelgroep in de juiste richting te stimuleren. Ze stelt het 7E-model voor, een werkinstrument om blijvende gedragsverandering via communicatie aan te pakken. 

 

Donderdag 7 juni en vrijdag 8 juni - 9u30-16u30

Geen theorie zonder praktijk. We luisteren naar jouw ideeën om één of meerdere communicatieproblemen op te lossen in jouw organisatie en beter aan te pakken. 


Eric Goubin geeft tijdens de eerste opleidingsdag toelichting bij deze opdracht. Je dient tijdens de tweede opleidingsdag jouw onderwerp in, individueel of in groep. We mikken op een praktische probleemstelling die een directe meerwaarde geeft aan de communicatie van jouw organisatie. 


We bespreken jouw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen. Een eerste groep licht zijn presentatie toe op donderdag 7 juni, de tweede groep is welkom op vrijdag 8 juni. Bij inschrijving maak je al de keuze tussen één van beide dagen. 

Prijs

Prijs voor de volledige reeks (inclusief btw): 

  • Leden Kortom, FARO, Socius, De Ambrassade of Herita: 400 euro
  • Niet-leden: 525 euro

​​Aparte vormingsdagen kosten (inclusief btw):

  • Leden Kortom, FARO, Socius, De Ambrassade of Herita: 120 euro
  • Niet-leden: 160 euro 

Wie inschrijft voor het volledige programma krijgt voorrang.

 

Praktisch

Documentatie, drank en broodjeslunch zijn inbegrepen. 

De factuur wordt na de eerste opleidingsdag opgestuurd door Kortom vzw. 

Als je deelneemt aan deze opleiding ontvang je achteraf een getuigschrift.

Annuleren kan uiterlijk twee weken voor aanvang van de eerste opleidingsdag via mail naar info@kortom.be Zo niet, betaal je de volledige deelnameprijs. Uiteraard mag een collega je plaats innemen. 

 

Locatie

Kaaitheater. Adres: Sainctelettesquare 19 in Brussel


Inschrijven

Inschrijven doe je voor 30 maart. We bevestigen jouw inschrijving per mail en bezorgen je twee weken vooraf alle praktische details en een deelnemerslijst. Inschrijven doe je via deze website.

 

Meer informatie

Stel je vragen gerust aan Joost Ramaut, coördinator van Kortom via een mailtje naar info@kortom.be of via 050 31 14 31 


Deze opleiding wordt georganiseerd door Socius, FARO, De Ambrassade, Herita en Kortom