De communicatiekliniek

woensdag, 13 juni, 2018 -
09:30 tot 16:00

Making communication great again!

De eerste editie van De Communicatiekliniek, in juni vorig jaar, was een voltreffer. Meer dan zeventig communicatie- en marketingmedewerkers uit de brede cultuursector tekenden present voor een van de belangrijkste communicatiemomenten van het jaar. Waarom? Omdat kennis delen in ons DNA zit, en je inspiratie en motivatie haalt uit de succes- en faalverhalen van collega’s. Tijdens De Communicatiekliniek boosten we je communicatieskills.

De tweede editie van De Communicatiekliniek wordt gegarandeerd nog straffer! Een greep uit de onderwerpen: smartphonevideo, personas, Google Analytics, livestreaming, infographics, samenwerken met media en pers, crisiscommunicatie, werken met communities, merkenstrategie, enz.

Programma

9.30u Onthaal

Voormiddag

10u Tooltalks: 8 tools en/of inzichten aan jou voorgesteld

11u Workshop: aan de slag met de tool van jouw keuze

12.30u Lunch

Namiddag

13.30u Gesprekstafels ronde 1

14.45u Gesprekstafels ronde 2

15.45u Einde

Locatie

De Communicatiekliniek vindt plaats bij Socius. Adres: Sainctelettesquare 19, Brussel.


Praktisch

Bezorg ons tegen ten laatste 4 juni jouw vraag of probleemstelling die je wilt bespreken tijdens de gesprekstafel(s) via dit formulier. Zo ben je zeker van een plaats rond de tafel. Bovendien krijg je dan op basis van jouw input en die van je collega’s een gesprek op maat.


Vergeet je laptop niet mee te brengen, zo kan je tijdens de workshops onmiddellijk aan de slag.


Als je vragen hebt: bel (02 215 27 08) of mail ons gerust!


Inschrijven

Deelnemen aan de Communicatiekliniek kost €50. Lunch is inbegrepen. 

Inschrijven kan hier


Voormiddag: tooltalks en workshops

De Communicatiekliniek helpt je vooruit in je praktijk. In de voormiddag presenteren we je acht korte, smaakmakende tooltalks. Acht handige tools of ferme inzichten waarvan je iets leert en die je meteen in de praktijk kan brengen. Ter plekke kies je immers welke aansluitende workshop je wil volgen om aan de slag te gaan met de tool van jouw keuze. Breng daarom zeker je laptop mee!

WORKSHOP 1 – LUMEN5

Lumen5 is een tool waarmee je snel (en gratis) korte video’s kan maken op basis van fotomateriaal. Tijdens de workshop maak je je eigen video en tonen we je in één vlotte beweging waar je gratis en rechtenvrij beeldmateriaal kan vinden.
Begeleiding: Hugo Callens (Socius)

WORKSHOP 2 – LIVESTREAMING

Tijdens deze workshop doet Joost Callens van Mediaraven zijn ervaringen met livestreaming uit doeken. We bespreken een aantal straffe voorbeelden uit eigen land en focussen kort op enkele technische aspecten. Daarbij staan we vooral stil bij de minimum-setup: wat kan je met je smartphone en 50 euro aan extra materiaal doen? Tot slot is het aan jou. In groepjes denk je na over een interessant concept, dat je dan aan elkaar pitcht en bespreekt.
Begeleiding: Joost Callens (Mediaraven)

WORKSHOP 3 – SMARTPHONEVIDEO

Je smartphone is doorheen de jaren uitgegroeid tot een volwaardige camera met opties, instellingen en accessoires die niet altijd moeten onderdoen voor die van een videocamera. Tijdens deze workshop leer je de mogelijkheden van je camera te ontdekken, krijg je tips en ondervind je hoe je je video’s nog beter kan maken. Job Van Nieuwenhove is freelance journalist, online videomaker en communicatietrainer en zet je tijdens deze workshop op weg richting een geslaagde smartphonevideo.
Begeleiding: Job Van Nieuwenhove (I Like Media)

WORKSHOP 4 – ADOBE SPARK

Met Adobe Spark kun je overal snel, eenvoudig en gratis grafische afbeeldingen, webpagina’s en videoverhalen maken. We laten je aan de slag gaan met de tool en zetten je ineens op weg richting gratis rechtenvrij beeldmateriaal.
Begeleiding: Katrien Kiekens (Kunstenpunt)

WORKSHOP 5: INFOGRAPHICS

Met infographics kan je vaak ingewikkelde data of informatie een stuk eenvoudiger en visueler maken. Infographics zijn bovendien heel geschikt om te delen via social media. Goed aangewend kan je je publiek dus aantrekkelijker en nog beter informeren. Anneleen Ophoff overloopt met jou de belangrijkste do’s en don’ts van het werken met infographics en steekt samen met jou de handen uit de mouwen.
Begeleiding: Anneleen Ophoff (VRT)

WORKSHOP 6 – TRELLO

Trello is een tool voor online samenwerken waarbij (continue doorlopende) projecten georganiseerd worden per board. Je kan het vergelijken met een whiteboard aan de muur waarop de aantekeningen, planning en post-its met to do’s staan. Trello vertelt je wie waaraan werkt en wat de voortgang is en is daarom ook een uitstekend instrument om de aanpak van je communicatie in goede banen te leiden.
Begeleiding: Tom Van de Velde (Herita)

WORKSHOP 7 – GOOGLE ANALYTICS

Met Google Analytics kan je gratis de meest relevante statistieken van je website verzamelen en gedetailleerd weergeven. Zo krijg je een duidelijk beeld van bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Om de juiste conclusies uit al dat cijfermateriaal te trekken, moet je de gegevens van je dashboard uiteraard op een correcte manier kunnen interpreteren. Sarah Henin van de Bond Beter Leefmilieu zet je op weg.
Begeleiding: Sarah Henin (Bond Beter Leefmilieu)

WORKSHOP 8 – CRM EN PERSONA’S

Werken met persona’s is niet alleen waardevol voor de reclame- en marketingwereld. Segmenteren met persona’s is ook interessant voor socialporofitorganisaties die een klantgerichte aanpak willen hanteren. In deze workshop maak je kennis met persona-denken. Hoe begin je er aan? Zijn er verschillende modellen? Hoe passen deze in je CRM-strategie? …
Begeleiding: Sam Rasschaert & Toon Beullens (publiq)

NAMIDDAG: GESPREKSTAFELS

In de namiddag zijn er onze gesprekstafels. Die duren telkens een uur en vinden twee keer plaats. Experts beantwoorden er al je communicatievragen en geven je hun tips & tricks. De beschikbare plaatsen rond de gesprekstafels zijn beperkt. Wil je zeker zijn van een plekje aan een bepaalde tafel? Bezorg ons dan op voorhand jouw vraag over de gesprektafel(s) van jouw keuze:

TAFEL 1 – IEDEREEN COMMUNICEERT!

Communicatie is al lang niet meer een exclusieve taak voor die enkele communicatiemedewerker(s) binnen een organisatie. Iedereen communiceert. Communicatieprofessionals moeten daardoor steeds meer optreden als regisseur of contentmanager. Daarbij is een gedeelde zorg voor communicatie onontbeerlijk. Maar hoe creëer je een draagvlak voor communicatie binnen je organisatie?
Begeleiding: Max Frans (coördinator communicatie bij Socius) en Tom Van de Velde(afdelingshoofd sectorontwikkeling Herita).

TAFEL 2 – SAMENWERKEN MET MEDIA EN PERS

Begeleiding: Els Van de Perre is verantwoordelijke partnerships bij Radio 2 (VRT). Sara Vercauteren werkt al meer dan 15 jaar als woordvoerster, eerst in de politiek en nu bij Medialaan. Ze is onder meer auteur van het boek ‘Geen commentaar’.

TAFEL 3 – CRISISCOMMUNICATIE

In crisissituaties staan de communicatieve voelsprieten altijd op scherp. In tijden van crisis zijn interne en externe communicatie even belangrijk. Een crisis dient zich vaak onaangekondigd aan en elke crisis is anders, maar toch hebben ze vaak heel wat kenmerken gemeen. Met een goede voorbereiding kan je dan ook heel wat onheil voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?
Begeleiding: Eric Goubin is onderzoeker en docent communicatiemanagement bij Kortom vzw en Thomas More Hogeschool Mechelen. Hij is auteur van verschillende publicaties op het vlak van communicatie, innovatie en inclusie – waaronder ‘Tante Mariette en haar fiets’.

TAFEL 4 – WERKEN MET COMMUNITIES

Steeds meer organisaties zien de waarde in van het community based werken. Dat kan online via social media, maar ook offline kan het gericht samenwerken met communities of ambassadeurs een belangrijke stap zijn bij het realiseren van je doelstellingen. Hannes Vanhaverbeke en Ianthe De Boeck gunnen je een blik achter de schermen van Leuven Leest en geven je tips en tricks over het werken met communities.
Begeleiding: Ianthe De Boeck is digital marketeer bij Cultuurconnect, haar collega Hannes Vanhaverbeke is er projectmanager.

TAFEL 5 – DOELGROEPCOMMUNICATIE

Wie communiceert, doet dat steeds met een publiek voor ogen. Maar om je publiek ook daadwerkelijk te bereiken, beschik je idealiter over voldoende kennis van en over je doelgroep. Zo weet je welke content te brengen, de vorm waarin dit moet gebeuren en de kanalen die je best inzet. Aan deze tafel kom je meer te weten over het communiceren met jongeren, personen in armoede of personen met een andere etnisch-culturele achtergrond.
Begeleiding: Katrijn D’hamers (FARO) was enkele jaren aan de slag in het allochtone middenveld. Nu werkt ze bij FARO rond tradities in de interculturele samenleving en het immateriële erfgoed van mensen met een etnisch-diverse achtergrond. Lisa De Deken is stafmedewerker communicatie bij De Ambrassade.

TAFEL 6 – MERKENSTRATEGIE

Ook socialprofitorganisaties lanceren door de jaren heen vaak heel wat verschillende campagnes of starten deelwerkingen op. Vaak zijn deze initiatieven op dezelfde doelgroep gericht, maar soms wil je als organisatie een compleet nieuwe doelgroep of doelstelling bereiken. Goed nadenken over je merkstrategie is dan een must.
Begeleiding: Jeroen Naudts is adviseur strategische communicatie.

TAFEL 7 – TOEGANKELIJK COMMUNICEREN

Meer en (nieuw) publiek. Dat willen we toch allemaal? Je communicatie speelt hierbij een cruciale rol. Als vrijetijdscommunicator kan je kiezen: hang je de banner met ‘Iedereen welkom’ uit, of plaats je een buitenwipper voor de deur? Het punt is duidelijk: de toegankelijkheid van je communicatie bepaalt (wel weg) hoeveel mensen je boodschap begrijpen. En hoeveel mensen zich dus aangesproken voelen.
Begeleiding: Evelyne Coussens werkt als redacteur bij publiq en schrijft o.a. voor De Morgen, rekto:verso en Etcetera. Toon Beullens werkt als partnermedewerker voor de provincie Antwerpen bij publiq & Prospekta en is expert in o.a. toegankelijke communicatie.

TAFEL 8 – CONTENTSTRATEGIE

Door een contentstrategie te ontwikkelen, breng je vanuit een langetermijnvisie structuur aan aan de content die je als organisatie naar buiten wil brengen. Het dwingt je om strategisch na te denken over welke inhoud je wanneer wilt publiceren, voor welke doelgroep en via welk kanaal. Maar hoe begin je daar aan en met wat moet je allemaal rekening houden?
Begeleiding: Christophe Toye (I Like Media)


De Communicatiekliniek is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu, Cultuurconnect, De Ambrassade, FARO, Forum voor Amateurkunsten, Herita, Kunstenpunt, Publiq, Socius en VVC.