Netwerkevent voor organisaties met gidsenwerking

dinsdag, 11 december, 2018 -
13:30 tot 18:00

Meer en beter samenwerken binnen je gidsenteam. Toerisme Vlaanderen ontwikkelde hierrond nieuw materiaal voor de toolkit 'Kwaliteit in Gidsenwerking'. Dit nieuw materiaal rond samenwerking vormt de basis voor de keynote en de verschillende inspiratiesessies van het netwerkevent voor organisaties met gidsenwerking van 2018. Samen ontdek je een manier om communicatie tussen de organisatie en de gidsen te optimaliseren en bekijk je aan de hand van praktijkvoorbeelden verschillende manieren van samenwerken.


Ander nieuw materiaal in de toolkit 'Kwaliteit in Gidsenwerking' is een infobrochure voor organisaties met gidsenwerking rond ondermeer de manieren waarop zij kunnen samenwerken met gidsen en dit in de verschillende mogelijke statuten van de gidsen, met aandacht voor zowel juridische als fiscale aspecten. 


Is je interesse geprikkeld, schrijf je dan snel in voor het netwerkevent van 11 december 2018 in Antwerpen, want het aantal plaatsen is beperkt!

 
Programma

13.30u: Welkom en inleiding (Lies Boonen - Toerisme Vlaanderen)

13.35u: Van moeten naar willen (Reginald Verhofstede - Gidsenhumus)

Hoe kan je als verantwoordelijke van een gidsenorganisatie jouw ideeën realiseren in een sterk veranderend gidsenlandschap aan de ene kant en toch vrijheid laten aan de gidsen zodat ze zelf met ideeën komen, en hun eigen competenties spontaan inzetten voor het team, als antwoord op die veranderingen? Een model van communiceren en samenwerken waarmee je zorgt voor samenplakken en -persen van je gidsen.

14.30u: Reeks 1 INSPIRATIE-sessies

  • Het 'waarom' en het 'hoe' (Reginald Verhofstede - Gidsenhumus)

Aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden uit de gidsensector zoem je dieper in op het communicatiemodel dat tijdens de plenaire sessie uit de doeken werd gedaan. In groep bekijken hoe er gecommuniceerd werd, waar het goed ging en waar het beter kon. Door naar deze voorbeelden te kijken, krijg je als deelnemer een spiegel voorgehouden en krijg je inzicht in hoe je het model ook kan toepassen in je eigen organisatie.

  • Waar liep het mis? (Barbara Struys - Gidsenhumus)

Heb je dromen en doelen voor je gidsenwerking, maar bots je soms op een muur als je verandering te weeg wil brengen? Zijn er dingen die je graag anders zou zien, maar lukt het niet om de gidsen mee te krijgen? In deze sessie gaan we aan de slag met een situatie uit jouw gidsenwerking waarin het niet liep zoals jij voor ogen had. We analyseren samen de situatie aan de hand van het aangereikte model en helpen je als deelnemer inzicht verwerven in waarom het zo liep en hoe je dit in de toekomst anders zou kunnen aanpakken.

  • Samen stappen zetten (Janien Prummel)

Wat is de beste manier om samen te werken mét de gidsen rond een nieuwe rondleiding of een nieuw project? Uit de praktijk van organisaties met een gidsenwerking hebben we diverse samenwerkingsmodellen gepuurd. Ze bieden inspiratie, reflectie en tips!

  • Alles in orde? (Anne Roucourt en Tanja Dedecker - Baker Tilly)

We kijken vanuit juridisch standpunt naar de relatie die je als organisatie kan hebben met je gidsen. Wie kan je als gids voor jouw organisatie inschakelen, in welk statuut? Welk soort overeenkomst sluit je dan wel of niet af? Kortom welke rechten, plichten en verantwoordelijkheden zijn verbonden aan het samenwerken met je gidsen? En aan welke andere 'regels' dien je je als organisatie eventueel nog te houden (o.a. op vlak van fiscaliteit en boekhouding)?

15.45u: Reeks 2 INSPIRATIE-sessies

  • Het 'waarom' en het 'hoe' (Reginald Verhofstede - Gidsenhummus)
  • Waar liep het mis? (Barbara Struys - Gidsenhummus)
  • Samen stappen zetten (Janien Prummel)
  • Alles in orde? (Anne Roucourt en Tanja Dedecker - Baker Tilly)

17u: Afsluitende netwerk drink

Voor wie? 

Verantwoordelijken van organisaties met gidsenwerking.

Praktische informatie

  • Datum:  11/12/2018
  • Uur:  13.30u - 18u
  • Locatie:  Elzenveld Antwerpen - Lange Gasthuisstraat 45 - 2000 Antwerpen
  • Prijs:  gratis (administratiekosten van 50 EUR zullen aangerekend worden bij laattijdige annulatie - annuleren kan kosteloos tot 1 december)
  • Maximum aantal deelnemers:  100

Inschrijven

Inschrijven kan via het online inschrijfformulier. Inschrijven kan tot 1 december of tot het event volzet is. Het aantal plaatsen is beperkt tot 100 deelnemers, dus wacht zeker niet te lang om je te registreren.

Meer informatie

Lies Boonen - Kwaliteitscoördinator Gidsenwerking

0032 2 504 04 62 - lies.boonen@toerismevlaanderen.be