4 partners die hun publiek laten kennismaken met de virtuele wereld

Je kan op verschillende manieren en aan de hand van verschillende tools het verhaal van jouw erfgoedsite vertellen. Denk maar aan audiogidsen, interactieve gidsbeurten, zoektochten,... Historium, C-Mine expeditie, Abdijmuseum Ten Duinen en Alden Biesen gingen nog een stapje verder: zij vertellen niet alleen het verhaal, maar laten hun publiek er deel van uitmaken.

Bezoekers zetten een virtual reality bril op, worden in de tijd terug gecatapulteerd en wandelen, varen, fietsen of vliegen rond in een virtuele wereld waarin elk historisch detail klopt.

  • In het Historium volgen de bezoekers in een bootje, de goederenstroom tijdens de Brugges Gouden Eeuw. 
     
  • Tijdens de C-Mine expeditie wordt de bezoekers een nieuwe identiteit aangemeten: ze worden mijnwerkers. In C-Mine wordt er gebruik gemaakt van social virtual reality. Dat houdt in dat wanneer bezoekers met een virtual reality bril met elkaar in interactie kunnen gaan. Een onderonsje tussen collega-mijnwerkers dus. 
     
  • In het Abdijmuseum kunnen bezoekers door de bril de abdij zien, zoals die er in 1490 moet hebben uitgezien. Bezoekers ontmoeten de abt die met hen in interactie gaat. Danzij artificiële intelligentie, weet de abt waar de bezoekers naar kijken en geeft hij hen net daarover info. Ben je benieuwd hoe het abdijmuseum het werken met virtual reality ervaart? Je lees het in dit artikel op hun website
     
  • Op het domein van Alden Biesen, waar men al een hele tijd werkt rond storytelling, ontdekken bezoekers met een tablet in de hand de verhalen van de Landcommanderij. Bilzen Mysteries tovert een doodgewone wandeling op het prachtige domein om in een multimediale reis waarin de echte wereld en de virtuele wereld samenkomen. Ook wel mergen genoemd.


Meer over virtual reality en de erfgoedsector

Wil je meer weten over virtual reality? In dit artikel van FARO lees je meer over verschillende manieren waarop virtual reality erfgoed een meerwaarde kan zijn voor erfgoed