Erfgoedinterpetatie: tips and tricks door David Penberthy op het Open Monumentencongres

Te gast op het Open Monumentencongres in de Grote Post in Oostende was David Penberthy. Hij inspireerde tijdens de voormiddagsessie het publiek met zijn enthousiasme en expertise. David Penberthy werkt als expert in heritage interpretation voor Cadw in Wales, een dienst van de Welshe overheid die als taak heeft het promoten, bescheremen en bewaren van het erfgoed. Het gaat daarbij om heel divers erfgoed: van grootse kastelen tot kleine sporen in het landschap.

We zijn het er hier allemaal over eens dat onze erfgoedsites het bezoeken waard zijn door hun uitzonderlijke waarde en betekenis, en door de verhalen die ze als bijzondere plekken vertellen. Maar als je weet dat mensen volgens onderzoek maar 10% onthouden van wat ze lezen en 20% van wat ze horen, dan moet je keuzes maken. Hoe zorg je ervoor dat mensen het juiste verhaal meenemen? Hoe maak je de juiste keuzes?

Tips and Tricks

Alle erfgoedinterpretatie is een communicatieproces. Hoe succesvol breng je je boodschap over? Hoe verhoud je je tot je bezoekers? De manier waarop je je verhalen brengt: daar gaat het over. Dat hoeft geen zaak van veel geld te zijn, wel van het zoeken naar een balans. Mensen willen leren, maar ze zijn tijdens hun bezoek eigenlijk niet in the mood om veel te leren.

Dit is geen bijkomstigheid of een leuk extraatje: slechte communicatie werkt averechts, doet mensen een afkeer krijgen van een site, maakt dat ze niet aan mond-aan-mondreclame doen, verkleint je draagvlak en je inkomsten enz. Goede erfgoedinterpretatie helpt om mensen langer te laten blijvenmeer te doen spenderen enz.

David Penberthy brengt een groot aantal voorbeelden. En hij geeft veel tips en vuistregels:

  • Wees creatief in hoe je je verhaal brengt. Maak het levendig. Schrijf dus niet “Day stair to dorter”, maar vertel wat er op die day stair gebeurde.
  • Gebruik eigentijdse taal en allusies om een verhaal uit het verleden te brengen. Journalisten en eindredacteurs van kranten zijn bv. vaak erg goed in het bedenken van aantrekkelijke titels en intro’s. Laat je door hen inspireren.
  • Ontwerpers van boek- en tijdschriftencovers zijn dan weer goed in het bedenken van beelden die mensen aantrekken.
  • Schrijf korte teksten en gebruik krachtige beelden.
  • Gebruik infographics als je veel informatie moet overbrengen.
  • Besef dat je in een competitie zit, met andere media, attracties enz. Mensen leggen jou de normen op die ze vandaar kennen.
  • Steel vondsten van elders, bv. van gezelschapsspellen, strips… Zeker als het om kinderen gaat.
  • Maak dingen actief. Zorg voor spelletjes voor kinderen. Pas je aan aan hun leefwereld.
  • Besef dat de digitale disruptie fundamenteel is: “ik hoop dat wat wij nu ontwikkelen, over tien jaar verouderd zal zijn”.

Een Nationaal Communicatieplan

Cadw heeft voor heel Wales een plan opgemaakt: op welke plaatsen vertel je het best welk verhaal? Dit is dus een nationaal erfgoedinterpretatie-plan. “Hier moet je verhaal X brengen en daar verhaal Y.”

Zo zorg je ervoor dat niet iedereen hetzelfde verhaal brengt. Je verleidt mensen met je unieke verhaal en zorgt ervoor dat ze nieuwsgierig worden naar de andere verhalen op andere plekken, dat ze trajecten gaan uitstippelen, plannen maken, jouw draagvlak vergroten… Zo versterk je mekaar. Maak ook op grote schaal bekend dat je zo werkt (joint marketing). Zo wordt goede erfgoedinterpretatie de basis van alles.

Erfgoed in Wales, dat betekent voor mensen en het beleid: jobs, innovatie, vrijwilligers, educatie… Daarom is het zo belangrijk in dat beleid. Ook omdat het meebouwt aan nationale trots en identiteit.

Open Monumentencongres

Meer over de sprekers en inhoud van het Open Monumentencongres 2017 vind je hier.