Observeren kan je leren: tool om je tentoonstelling te verbeteren

© filip claessens stadsmus hasselt

Familiemusea lanceerde recent een doe-het-zelf observatietool.  Met deze tool kan je zelf aan publieksonderzoek doen om zo nieuwe inspiratie op te doen voor familietentoonstellingen of -activiteiten. Dit handig instrument helpt je families observeren: waarover praten ze in een specifieke zaal? Wat doen families effectief in jouw museum en hoe leuk vinden ze het nu echt? 

Familiemusea

Familiemusea is een Nederlands advies- en ontwerpcollectief. Familiemusea maakt musea familievriendelijk door aan de hand van onderzoek doelgerichte producten te ontwerpen waar alle leeftijden samen mee aan de slag kunnen. Educatie en marketing staan hierbij centraal. Op hun website lees je tientallen verhalen hoe Nederlandse musea op een innovatieve en succesvolle manier met families omgaan en zo hun museum generatie-proof te maken!

Observatietool

Het collectief bestond recent vijf jaar en vierde dat met de introductie van de nieuwe observatietool. De observatietool bestaat uit 25 observatieformulieren waarmee je onmiddellijk zelf aan de slag kan. Je kan emoties en gedrag van bezoekers eenvoudig vastleggen om daarna deze informatie te verwerken en zo tot nieuwe inzichten te komen die je kan meenemen in je volgende familietentoonstelling of –activiteit. De tool is een laagdrempelige en gemakkelijke manier om aan publieksonderzoek te doen.

Uitbreidingsset

Bij de observatietool hoort een uitbreidingsset: een snelcursus publieksonderzoek met handige tips en nuttige informatie. Je kan de uitbreidingsset gratis downloaden. Ook als je beslist de observatietool niet te bestellen, kan deze uitbreidingsset handig zijn. 

Meer informatie

Meer informatie over de observatietool vind je hier.  
Je kan de tool bestellen door je contactgegevens te mailen naar marie.anne@familiemusea.nl. De prijs bedraagt €12,50 inclusief verzendkosten.