Ook op het Open Monumentencongres: een succesvolle managementstrategie

Herita_StefanDewickere

Cees van der Vlist inspireerde de aanwezigen op het Open Monumentencongres door meer uitleg te geven bij een managementstrategie die sitefaciliteiten, topbeleving en een goed bestuur combineert.

De 19 molens van Kinderdijk in Zuid-Holland zijn werelderfgoed. Ze getuigen van 700 jaar waterbeheer. Drie jaar geleden was het er “een puinhoop”, met onder meer zes overheden die instaan voor het onderhoud en allerlei vergunningen. Cees van der Vlist (60) is er na een leven als ondernemer directeur geworden. Dit zijn enkele uitgangspunten van de Nieuwe Visie voor Kinderdijk:

  1. Stel een ambitieus ondernemingsplan en verdienmodel op, met als uitgangspunten ‘Meten is weten’ en ‘Gratis is niets waard’. De omzet is inmiddels vervijfvoudigd, door producten te ontwikkelen waarvoor mensen willen komen. Blijf daarin vernieuwen.
  2. Vrijwilligers (van 40 naar 200) zijn essentieel voor de waardering. Durf kwaliteitseisen te stellen aan je vrijwilligers.
  3. Doe intens aan publieksonderzoek en ga uit van de vraag, niet van je aanbod. Probeer daarom je klant in beeld te krijgen. Geld verdienen begint bij de klant thuis, op het net. Weet dat veel tevreden klanten iets willen terugdoen om je site te behouden.

Cees van der Vlist over de sitefaciliteiten: “Als ondernemer weet ik één ding: als ik niet zorg voor state of the art toiletten, komen de dames niet meer terug.”

Open Monumentencongres

Meer over de sprekers en de inhoud van het Open Monumentencongres 2017 vind je hier.