Twee Antwerpse havenkranen voorlopig beschermd

Antwerpse havenkranen

Als je ooit in Antwerpen was, ken je ze ongetwijfeld: de statige havenkranen aan de kaaien. Sinds kort zijn twee kranen voorlopig beschermd als monument door minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois. De twee kranen, 400 KA en 410 KD, maken deel uit van de collectie havenkranen van het Museum aan de Stroom (MAS). Deze unieke verzameling toont de evolutie van de kraantechnologie.

400 KA en 410 KD

De twee voorlopig beschermde kranen bestaan uit een portaal en een draaibare bovenbouw. Bijzonder is dat ze konden toppen, zwenken, hijsen en rijden op de sporen. Ze konden respectievelijk vijf en zes ton last laden en lossen. De behandeling van stukgoederen werd hierdoor een paradepaardje van de Antwerpse Haven. Gedurende 43 jaar bepaalden de twee kranen mee het beeld van de haven.

De KA-havenkranen, waaronder de 400 KA, werden in 1961 gebouwd door Holland Cranes voor een bedrag van 54,5 miljoen Belgische frank.

De 410 KD havenkraan van zijn kant maakte deel uit van de KB-reeks. Die werd opgeleverd tussen juli 1961 en april 1962, voor een bedrag van 76,3 miljoen Belgische frank en kon vijf ton last aan. Achttien KB-kranen werden aangepast, zodat ze een last van zes ton aankonden. Die kranen kregen daarom een nieuw kenteken: KD.

De laatste elektrische kranen uit de reeksen KA, KB en KD werden tussen 2003 en 2005 uit dienst genomen. 

Definitieve bescherming?

Na een periode van negen maanden wordt er beslist over een definitieve bescherming van de twee havenkranen.