De Hofkamer en Den Wolsack: geschiedenis

Op een boogscheut van de Grote Markt ligt de Oude Beurs, een van de oudste straatjes van Antwerpen. Hier vind je het erfgoedhuis Den Wolsack. Het statige herenhuis kent een geschiedenis van bouwen en verbouwen en heeft roots die teruggaan tot de 14de eeuw. Hét pronkstuk van Den Wolsack is ongetwijfeld de Hofkamer achterin de tuin.


In 1772 liet de vooraanstaande Antwerpenaar François Van den Bogaert dit architectuurpareltje bouwen. De Hofkamer moest een imposante ontvangst- en vergaderruimte worden, in de tuin van zijn woonhuis. Zowel de architectuur als de binnenafwerking bewijzen de verfijnde smaak van de bouwheer. De gevel combineert de klasse van het classicisme met de rijkdom van de rococo. Een aantal elementen verwijzen naar de handelsmacht die Antwerpen op dat moment was : de ‘wildeman’ en ‘wildevrouw’ van Antwerpen staan op het balkon. Zij zijn de schildhouders van het stadswapen. Een ‘armilaarsfeer’ bekroont de gevel. Deze metalen hemelbol symboliseert het universalisme van de Scheldestad. In de gevel zit ook een indrukwekkende uurwerk, dat erg duur was voor die tijd.


Het interieur van de vroegere ontvangstruimte is fabelachtig. De muren zijn bekleed met verfijnde wandbespanningen, er zijn oude muurschilderingen en een barokke schouw in Carraramarmer met een Romeinse veldheer. Tot enkele jaren geleden hing hier ook een sublieme plafondschildering die de goden op de Olympusberg toont.


Op de verdieping is een heus ‘boekentoilet’, een gemak dat vermomd is als nepbibliotheek. Terwijl gasten hun behoefte deden, dachten buitenstaanders dat ze in de leeskamer zaten! Ingenieus én uniek in West-Europa.


Na een lange periode van verval en wanbeheer door vorige eigenaars, engageerde Herita zich voor een grondige restauratie van de Hofkamer. Deze restauratie liep van 2013 tot 2017 en gaf het gebouw zijn oude glorie terug. Vandaag kan je de prachtige pronkkamer weer in zijn originele staat bewonderen met het plafondschilderij ‘Goden van de Olympusberg’ als ultieme blikvanger. Op deze eerste verdieping heeft Herita gekozen om alle waardevolle aanwezige erfgoedelementen zoals het boekentoilet en het schrijnwerk te conserveren, maar hier gaat een hedendaagse invulling aangebracht door kunstenaar Koen Van den Broek in dialoog met de 18e eeuw.

© Lucid