Uitdagende moderne kunst bij Kasteel van Gaasbeek

zondag, 1 april, 2018 (Hele dag) tot zondag, 10 juni, 2018 (Hele dag)
© Vlaanderen vanuit de lucht - Kasteel van Gaasbeek

De expo Vanity Fair brengt een dialoog tussen Thomas Lerooy (°1981) en Félicien Rops (1833-1898), twee kunstenaars die een bijzondere affiniteit met elkaar vertonen.


Lerooy maakte twee jaar geleden nog furore met zijn spraakmakende expo Beauty in the Shadow of the Stars in het Parijse Petit Palais. Hij werkt net als de satirische Rops rond decadente thema's als vergankelijkheid, sterfte en verval, en refereert ook vormelijk aan de kunstgeschiedenis. Extreme contrasten en speelse knipoogjes gaat hij daarbij niet uit de weg: bloemen komen tevoorschijn uit een skelet, centauren poseren als schoothondjes, ... Veel van zijn werk is in brons gemaakt, een materiaal dat afstand en monumentaliteit oproept, maar in de traditie van Rops is Lerooy ook een virtuoos tekenaar. Een ontmoeting tussen twee zielsverwanten.


Praktische informatie

De expo is nog tot en met zondag 10 juni te bezoeken. Raadpleeg www.kasteelvangaasbeek.be voor meer informatie.


De pers over Vanity Fair

  • 'Alles gaat voorbij. Dat besef is, zo toont Vanity fair treffend, zowel om te huilen als om te lachen.' - Cathérine De Kock, De Standaard
  • 'Het Kasteel van Gaasbeek confronteert onder de noemer 'vanitas' werk van Félicien Rops (1833-1898) met fantasmagorische sculpturen van Thomas Lerooy (1981). De combinatie werkt wonderwel.' - Christophe Verbiest, De Morgen
  • 'Je geraakt niet op het werk uitgekeken. Dat overkomt je vaker bij Lerooys sculpturen. Je wordt eerst gegrepen door de kunstzinnigheid van het geheel. Pas als je goed kijkt, zie je de inventieve en vaak erotische dubbele bodems.' - Koen Van Boxem, De Tijd