Alles over de restauratiewerken in Tramsite Schepdaal

Een prachtige oude tram van META op Tramsite Schepdaal.
Een prachtige oude tram van META op Tramsite Schepdaal.
Een prachtige oude tram van META op Tramsite Schepdaal.
Loods 2 en loods 3 op Tramsite Schepdaal.

Dit jaar is de Tramsite van Schepdaal al 55 jaar in gebruik als trammuseum. En het belooft een bijzondere verjaardag te worden! Na de restauratie van loodsen 2 en 3, starten nu ook de werken aan de locomotiefloods van de site: loods 1. Ook de oude smidse en het voormalige lampenmagazijn krijgen een opknapbeurt. Zo krijgt het wondermooie monument eindelijk zijn vroegere uitstraling terug. 


Het bijzondere dak van loods 1

Locomotiefloodsen, waarvan loods 1 een mooi voorbeeld was, hebben een erg kenmerkend dak. Het centrale gedeelte is in zulke loodsen steeds verhoogd, zodat de rook en stoom makkelijk kunnen ontsnappen. Loods 1 had minstens tot in de jaren '30 en vermoedelijk zelfs tot in de jaren '50 zo'n bijzonder dak. Het verdween bij de komst van de elektrische trams, maar tijdens de restauratiewerken krijgt de loods zijn typische kenmerk terug. 


Snelle, gevaarlijke plantjes

Alle plantengroei in de directe omgeving van de gebouwen, wordt tijdens de restauratie voorzichtig weggenomen. De plantjes zijn dan misschien wel mooi, ze hebben uiteindelijk een groot aandeel in het aftakelen van de gebouwen. Hun wortels werken zich aan een snel tempo vast in het metselwerk en maken zo de weg vrij voor waterinfiltratie. Als het dan begint te vriezen, zet het water in die scheurtjes uit en beschadigt het op die manier de gebouwen. 


De historische vloer

Om plaats te maken voor funderingswerken wordt een strook van de historische vloer van loods 1 voorzichtig uitgebroken. De aannemer maakt hiervoor eerst een legplan van de bestaande vloer door aan elke vloersteen een nummer te geven op het plan en eventueel op de steen zelf.


Op die manier wordt het oude, originele vloerpatroon in de mate van het mogelijke gearchiveerd. Het is heel belangrijk om de vloer goed te stockeren tijdens de werken zodat hij niet wordt beschadigd.


Conserveren en consolideren

Tijdens de werken gebeuren natuurlijk nog een heleboel andere werkzaamheden dan degene die we hierboven al beschreven. Bij élke ingreep worden telkens zoveel mogelijk originele elementen en materialen behouden. Nieuw materiaal wordt pas gebruikt wanneer uit grondige analyses en onderzoeken blijkt dat het echt niet anders kan. Natuurlijk houden bepaalde restauratieve ingrepen wel het vervangen van oorspronkelijke materialen in.


De geschiedenis van de site 

Hoewel België een echt voortrekkersland was op vlak van treinverkeer, liet de komst van de tram in ons landje wat langer op zich wachten. Toen de tram dan toch zijn intrede maakte, werden er zowel mensen als goederen mee vervoerd. Zo was de seizoensteelt van aardbeien erg belangrijk in de regio rond Schepdaal. Trams waar personenwagons de rijtuigen vol aardbeien afwisselden, waren dus geen uitzonderingen in het straatbeeld. 


De tramsite van Schepdaal is de oudste én de laatste van zijn soort in België. In 1887 werden de gebouwen opgericht om als stelplaats te dienen voor de rijtuigen van de NMVB: de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen. De tramsite bleef zo goed als compleet bewaard en toont dus perfect hoe het leven er tot 1962 uitzag op de buurttramlijn Brussel-Schepdaal-Ninove. In 1993 werd de site uiteindelijk ook beschermd als monument.


Breng zelf een bezoek aan Tramsite Schepdaal of bekijk dit filmpje om de sfeer op de prachtige site op te snuiven!