Hans Op de Beeck past indrukwekkend kunstwerk aan op Abdijsite Herkenrode

© Hans Op de Beeck
© Hans Op de Beeck
Abdijsite Herkenrode

In 2015 creëerde kunstenaar Hans Op de Beeck zijn indrukwekkende, permanente kunstwerk 'Het Stille Uitzicht' voor de Abdijsite van Herkenrode. Tot dusver waren er in het kunstwerk geen directe sporen van menselijke activiteit te lezen. Eind januari 2018 komt daar verandering in.


Het werk

‘Het Stille Uitzicht’ is een permanent kunstwerk op de Abdijsite van Herkenrode dat de toeschouwer via een lange gang naar een observatiekamer leidt waarin hij comfortabel plaats kan nemen. Doorheen een grote raampartij kan hij uitkijken over een op schaal gesculpteerd landschap. Dat landschap lijkt erg diep dankzij een over een vijftiental meter geconstrueerde trompe-l’oeil waarin het perspectief stapsgewijs wordt gemanipuleerd. Spiegels aan weerszijden van het landschap maken het optisch eindeloos breed.


De toeschouwer wordt een zicht geboden op een interpretatie van een waterpartij met rotsachtige eilanden en kale bomen. Als de toeschouwer zich ontvankelijk opstelt, zoals pakweg voor de illusie van een landschapsschilderij, wordt deze ontegensprekelijk fictieve buitenruimte  een waarachtige beleving.


Dit zachtgrijze landschap is sober en verstild, het nodigt de toeschouwer uit even naar de diepte te staren en te verdwijnen in een moment van reflectie, introspectie, zoals men dat kan ervaren bij het staren naar de zee of een bergvallei.


Het is geen toeval dat dit werk, dat exact op de plaats staat waar vroeger de abdijkerk stond, een spirituele dimensie heeft. De kunstenaar bedacht deze stille ruimte als een plek voor meditatie, geheel in lijn met de idee van een abdijsite.


De aanvulling

Vanaf het moment dat de realisatie van dit permanente werk een feit was, had de kunstenaar het plan opgevat nadien nog iets toe te voegen aan het weerbarstige landschap.


Het uitzicht dat de kunstenaar bouwde houdt het midden tussen een soort overstroomd natuurlandschap en het vernielde landschap in de omgeving van Ieper na de eerste Wereldoorlog. Het combineert zo het sublieme dat we in de natuur aantreffen met de idee van de mens die ingreep op het landschap.


Tot dusver waren er in het kunstwerk geen directe sporen van menselijke activiteit te lezen. Nu komt daar verandering in: er worden door de kunstenaar houten aanlegsteigertjes en roeiboten geplaatst in het landschap. Hierdoor wordt er een discreet narratief aspect toegevoegd.


Bezoeken

Vanaf 1 februari 2018 kan je het paviljoen terug bezichtigen.

Lees meer over Abdijsite Herkenrode.