Vrijwilliger Roger: vroeger treinmachinist, nu trouwe kracht op Tramsite Schepdaal

vrijwilliger Roger Tramsite Schepdaal Herita
Tramsite Schepdaal erfgoed vrijwilligerswerk
META PCC trams Schepdaal

Het is de Week van de Vrijwilliger. Het ideale moment om onze vrijwilligers zelf aan het woord te laten! Dat doen we o.a. met een reeks interviews. Roger Stouthuyzen was vroeger treinmachinist en gebruikt zijn expertise nu als Herita-vrijwilliger op de tramsite van Schepdaal.


Het zit in de familie

Bij Roger zit de liefde voor de spoorwegen in zijn stamboom. Zijn grootvader werkte aan de trams in Antwerpen en ook zijn twee ooms hadden een baan aan het spoor. “Je kan je wel voorstellen waar de gesprekken aan tafel over gingen,” zegt hij lachend. Zijn opa achterna, werkte Roger jarenlang met hart en ziel als stielman aan de typische Antwerpse trams. Tot hij de kans kreeg om zijn grote droom waar te maken: treinmachinist worden.


De site tot leven brengen

Toen Roger op pensioen ging, was de interesse voor techniek en de spoorwegen nog lang niet gedoofd. Hij kwam terecht bij de Tramsite in Schepdaal, waar hij zijn technische voorkennis als vrijwilliger goed kan gebruiken. Zo kregen ze bijvoorbeeld een oude Mazouttram terug aan de praat.


Maar hij brengt de site ook graag tot leven wanneer de poorten open zijn voor het publiek. Op die dagen leeft Roger zich uit met wat hij zelf ‘vertellingskes’ noemt: de pétite histoire van de Tramsite. “Vroeger moesten de mensen om 12 uur ’s nachts te voet vertrekken naar Brussel om aardbeien te gaan verkopen. Later deden ze het met een hondenkar en daarna met paard en kar. Maar de tram? Dat was een échte revolutie.


Beschermen en verzamelen

Roger probeert het rijdend erfgoed ook op andere manieren te beschermen. Zo scande hij thuis maar liefst 3000 bladzijden in van het oude magazine ‘Onze Buurtspoorwegen’, om te voorkomen dat ze verloren zouden gaan.


Daarnaast houdt Roger er ook een mooie persoonlijke collectie op na met uitgeknipte artikeltjes over de spoorwegen per streek én zelfs een boek over het spoor in Israël met een bijzonder verhaal… “Dat boek kon ik niet zomaar bestellen. Gelukkig werkt mijn broer aan de VUB, waar hij een collega heeft die naar Israël moest. Zij heeft daar in het spoorwegmuseum mijn boek gekocht en zo is het uiteindelijk toch nog in mijn boekenkast terechtgekomen.”


Machinist in hart en ziel

Elke week is Roger te vinden op de tramsite, als het nodig is zelfs twee keer per week. De reis van Hoboken naar Schepdaal maakt hij, natuurlijk, met het openbaar vervoer. Maar wanneer hij naar huis gaat, neemt hij een andere route dan ’s ochtends. Hij verklaart met een lachje waarom: “’s Avonds neem ik de trein in Brussel-Zuid. Dan zijn er nog veel meer zitplaatsen vrij, omdat we Brussel-Centraal en Brussel-Noord nog voorbij moeten. Een machinist moet altijd zijn plan trekken, hè!”


Zelf vrijwilliger worden

Ben je geïnspireerd door het verhaal van Roger? En wil je zelf ook graag vrijwilliger worden bij Herita? We zoeken niet alleen mensen voor in Fort Napoleon, maar ook in andere monumenten of als helpende kracht voor Herita zelf.
Lees hier alles over vrijwilligerswerk bij Herita.