Lager Onderwijs - eindtermen
Mens en maatschappij
3.Tijd
Historische tijd
3.7
De leerlingen kennen de grote periodes uit de geschiedenis en ze kunnen duidelijke historische elementen in hun omgeving en belangrijke historische figuren en gebeurtenissen waarmee ze kennis maken, situeren in de juiste tijdsperiode aan de hand van een tijdband.
3.8
De leerlingen kunnen aan de hand van een voorbeeld illustreren dat een actuele toestand, die voor kinderen herkenbaar is, en die door de geschiedenis beïnvloed werd, vroeger anders was en in de loop der tijden evolueert.
3.9
De leerlingen tonen belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders.
Muzische vorming
1. Beeld
1.1
De leerlingen kunnen door middel van kunst- en beeldbeschouwing een persoonlijk waardeoordeel ontwikkelen over beelden en beeldende kunst van vroeger, van nu en van verschillende culturen.
1.2
De leerlingen kunnen door betasten en voelen (tactiel), door kijken en zien (visueel) impressies opdoen, verwerken en erover praten.
1.3
De leerlingen kunnen beeldinformatie herkennen, begrijpen, interpreteren en er kritisch tegenover staan.
1.6
De leerlingen kunnen tactiele, visuele impressies, ervaringen, gevoelens en fantasieën op een beeldende manier weergeven.
3. Drama
3.3
De leerlingen kunnen geconcentreerd luisteren naar een gesproken tekst (verteld of voorgelezen) en die mondeling, schriftelijk, beeldend of dramatisch weergeven.
3.4
De leerlingen kunnen spelvormen in een sociale en maatschappelijke context hanteren.
3.5
De leerlingen kunnen ervaringen, gevoelens, ideeën, fantasieën uiten in spel.
6. Attitudes
6.1
De leerlingen kunnen blijvend nieuwe dingen uit hun omgeving ontdekken.
6.2
De leerlingen kunnen zonder vooroordelen naar kunst kijken en luisteren.
6.4
De leerlingen kunnen vertrouwen op hun eigen expressiemogelijkheden en durven hun creatieve uitingen tonen.
Wetenschappen en techniek
2.10
De leerlingen kunnen bepalen aan welke vereisten het technisch systeem dat ze willen gebruiken of realiseren, moet voldoen;
Kleuteronderwijs – ontwikkelingsdoelen
Muzische vorming
1. Beeld
1.1
de kleuters kunnen visuele waarneming en beeldend geheugen versterken en vergroten door beeldelementen te herkennen
1.2
de kleuters kunnen materiaalgevoeligheid ontwikkelen door exploreren en experimenteren
1.3
de kleuters kunnen kleur, lijn, vlak, ritme, vorm en versiering onderscheiden en de ontdekking van beeldelementen verwoorden
1.5
de kleuters kunnen impressies uiten in een persoonlijke, authentieke creatie en plezier scheppen in het zoeken en vinden
3. Drama
3.2
de kleuters kunnen zich inleven in personages en dingen uit de omgeving en deze uitbeelden
6. Attitudes
6.1
de kleuters kunnen openstaan voor nieuwe dingen uit hun omgeving
6.2
de kleuters kunnen ervan genieten bezig te zijn met de dingen die hen omringen om hun expressiemogelijkheden te ontdekken
6.5
de kleuters kunnen genieten van de fantasie, de originaliteit, de creativiteit en de zelfexpressie in 'kunstwerken'
Bijzonder onderwijs – ontwikkelingsdoelen
Basisaanbod muzische vorming
Beeld
HD 2
De leerlingen kunnen door betasten en voelen (tactiel), kijken en zien (visueel): - impressies opdoen - impressies verwerken - over impressies praten
HD 4
De leerlingen kunnen plezier en voldoening in het beeldend vormgeven uiten
Muziek
HD 10
De leerlingen kunnen van zingen en musiceren genieten en als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen gebruiken
Drama
HD 14
De leerlingen kunnen geconcentreerd luisteren naar een gesproken tekst (verteld of voorgelezen) en die mondeling, schriftelijk, beeldend of dramatisch weergeven.
Beweging
HD 19
De leerlingen kunnen de beleving van lichaamstaal, beweging en dans uiten.
Overkoepelende doelen en tussendoelen
HD 32
De leerlingen kunnen het plezier in het muzisch handelen waardoor hun expressiemogelijkheden verruimen, tonen
TD 32.a
De leerlingen kunnen het plezier in het muzisch handelen tonen.
HD 33
De leerlingen kunnen het vertrouwen op de eigen expressiemogelijkheden uiten en durven hun creatieve uitingen tonen.
Basisaanbod Nederlands
TD 11.a
De leerlingen kunnen een adequate luisterbereidheid tonen
HD 45
De leerlingen kunnen het gepaste taalregister hanteren als ze aan iemand om ontbrekende informatie vragen
TD 62.a
De leerlingen kunnen zich verstaanbaar uitdrukken
TD 44.a
De leerlingen kunnen taal functioneel in alledaagse situaties gebruiken
Basisaanbod Mens en maatschappij
Historische tijd
HD 32
De leerlingen kunnen een actuele toestand, die voor kinderen herkenbaar is en die door de geschiedenis beïnvloed werd (die vroeger anders was en in de loop der tijden evolueert), aan de hand van een voorbeeld illustreren
HD 33
De leerlingen kunnen hun belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders, duiden