Het Stille Uitzicht - Hans Op de Beeck
The Quiet View of Het Stille Uitzicht is een kunstwerk dat de toeschouwer via een lange gang naar een observatiekamer leidt waarin hij comfortabel plaats kan nemen. Doorheen een grote raampartij kan hij uitkijken over een op schaal gesculpteerd landschap. Dat landschap lijkt erg diep dankzij een over een vijftiental meter geconstrueerde trompe-l’oeil waarin het perspectief stapsgewijs wordt gemanipuleerd. Spiegels aan weerszijden van het landschap maken het optisch eindeloos breed.
De toeschouwer wordt een zicht geboden op een interpretatie van een waterpartij met rotsachtige eilanden en kale bomen. Als de toeschouwer zich ontvankelijk opstelt, zoals pakweg voor de illusie van een landschapsschilderij, wordt deze ontegensprekelijk fictieve buitenruimte een waarachtige beleving.
Dit zachtgrijze landschap is sober en verstild, het nodigt de toeschouwer uit even naar de diepte te staren en te verdwijnen in een moment van reflectie, introspectie, zoals men dat kan ervaren bij het staren naar de zee of een bergvallei. Het is geen toeval dat dit werk, dat exact op de plaats staat waar vroeger de abdijkerk stond, een spirituele dimensie heeft. De kunstenaar bedacht deze stille ruimte als een plek voor meditatie, geheel in lijn met de idee van een abdijsite.
Naast Op de Beecks grote permanente installatie ‘Location (5)’ (2004) in het Towada Art Center in Japan, was dit zijn tweede monumentale, belevingsgerichte kunstwerk dat een permanente opstelling en ontsluiting kreeg. Vanaf het moment dat de realisatie van dit werk een feit was, had de kunstenaar het plan opgevat nadien nog iets toe te voegen aan het weerbarstige landschap.
Het uitzicht dat de kunstenaar bouwde houdt het midden tussen een soort overstroomd natuurlandschap en het vernielde landschap in de omgeving van Ieper na de eerste Wereldoorlog. Het combineert zo het sublieme dat we in de natuur aantreffen met de idee van de mens die ingreep op het landschap. Via de plaatsing van houten aanlegsteigertjes en roeiboten in het landschap zijn sporen van menselijke activiteiten te lezen. Hierdoor werd een discreet narratief aspect toegevoegd.
Incidentally insights #3 - Patrick Ceyssens
In dit gerasterde kunstwerk in de Kruiden- en Inspiratietuin van Abdijsite Herkenrode smelten diverse beelden samen: het beeld en het natuurschoon van de abdijsite. Daardoor is dit transparante beeld constant beweeglijk;
het transfereert tussen seizoenen, dag en nacht, tijd en herinnering. Zo zal ons bewustzijn de indrukken die binnen komen organiseren tot andere beelden: mentale beelden en denkbeelden.
Abdijsite Herkenrode vormt een ideale locatie voor kunst in de open ruimte. Deze installatie is niet enkel zichtbaar voor de bezoekers aan onze tuin, maar ook voor de vele wandelaars en fietsers.
Tip: dit gecombineerde beeld komt het best tot zijn recht bij het fotograferen. Vanuit een lager standpunt bijvoorbeeld, krijg je nieuwe inzichten. Als toeschouwer wordt je zo zelf kunstenaar.
#incidentallyinsights #beelddenken #paintingwithmetal #iedereenkunstenaar #abdijsiteherkenrode #patrickceyssens
Patrick Ceyssens is sinds 1987 actief als onafhankelijk artiest en heeft zichzelf ontwikkeld tot een multidisciplinair kunstenaar. Hij begrijpt als geen ander de kunst om de onderhuidse werking van beelden voelbaar te maken.