Het Paleis op de Meir staat te koop. Niet echt, wel als ludieke insteek van een tentoonstelling. Een fictieve immo-makelaar leidt bezoekers rond op een kijkdag, vertelt over de bewogen geschiedenis én geeft speelse info, bijvoorbeeld over het potentieel van Napoleons wandkasten. Naast originele meubels en historische decoraties, zijn ook de hedendaagse kunstwerken van Hui Qin Peng en Carl Van Hees échte blikvangers.
Hui Qin Peng
Kunstenaar Hui Qin Peng combineerde in China een studie beeldende kunst met een modeopleiding. Hij won prijzen als aanstormend talent, maar moest het land ontvluchten in de nasleep van de studentenprotesten in 1989. Hui Qin vestigde zich in Brussel en Oostende en bouwde een carrière uit als modekunstenaar.
Hui Qin: “Ik ben geen kledingontwerper. Sommige van mijn werken zijn niet eens draagbaar. Wat ik maak zit tussen een modecreatie en kunst in. 'Koraal' is bijvoorbeeld een silhouet dat de overgang van levend naar afstervend koraal belichaamd. Het heeft de vorm van een jurk maar is niet bedoeld om te dragen”.
Tussen China en het Westen
Wat opvalt aan Hui Qins werken is de mix tussen Westerse en Chinese stijlen. Dat merk je aan de soorten stof, de lijnen van de jurken en de prints. “Ik stel twee creaties tentoon die gemaakt zijn uit holografische folie met afbeelding van rode koi-vissen. Het ene silhouet is vooral uitbundig met een sleep van rode tulle. Het andere design lijkt meer op een cheongsam, een Chinese formele jurk.”
Red Carpet Cannes
Dat de modekunstwerken niet per se gemaakt zijn om te dragen, wil niet zeggen dat het nooit kan. Verschillende ontwerpen die in het Paleis op de Meir te bewonderen zijn, werden speciaal gemaakt voor het Red Carpet Event in Cannes in 2017. Verschillende dames droegen de jurken dus op de rode loper. “Mijn Chrysantenjurk was inderdaad te bewonderen in Cannes. Dit gewaad past ook het best in het paleis. Met die gouden en blauwe kleuren lijkt het wel gemaakt voor de pracht en praal van de Spiegelzaal.
Carl Van Hees
Als student op de Rietveld academie zocht Van Hees een bijbaan en zo kon hij aan de slag bij iemand die een glasatelier ging opzetten. “Zij werkte met een machine die draadjes van glas trekt, ik had nog nooit zoiets gezien. Ik heb me opgesteld als spons en alles geabsorbeerd wat zij me kon leren.” Vreemd genoeg wil hij er lange tijd niets mee te maken hebben in zijn eigen carrière en als modemens focuste hij zich op de laatste creaties in de jachtige wereld van fashion. Van Hees: “Ik heb er altijd met een grote cirkel omheen gedraaid tot ik er niet meer omheen kon. Want het werken met glas is net als besmet raken met een virus, de glasvirus, het is mijn zeggingskracht, dit is mijn uitlaatklep. Glas zat gewoon altijd al in mijn profiel en ik heb met dit materiaal ruimte voor ademhaling. De vormentaal blijft hetzelfde: het komt binnen via je hersenen en verlaat je via je handen.”
Mysterie van Murano
Van Hees reist regelmatig af naar de glasfabrieken op het Venetiaanse eilandje Murano waar hij staven glas in bundels koopt. In de fabriek wordt over de samenstelling van kleur zeer geheimzinnig gedaan. Het is familiegeheim “Het glas wat daar vandaan komt, is heel zacht en smelt mooi in. Ik ga er heen om de kleuren in het echt te zien en het mysterie dat er omheen hangt, maakt de reis nog meer de moeite waard.”
Gehaktmolen
Terug in zijn atelier maalt Van Hees het glas met een gietijzer gehaktmolen tot grotere, kleinere korrels en glaspoeder om het vervolgens te fusen, met het glaspoeder wordt er uiteindelijk een meer keramisch effect verkregen . “Ik bewerk het glas zo dat het niet meer erop lijkt, maar een begeerlijke oppervlakte krijgt, die je wilt aanraken.”
Bezoek de expo
De creaties van Carl Van Hees en Hui Qin Peng kan je bewonderen in de expo 'Paleis te koop' in het Paleis op de Meir. De tentoonstelling is nog tot en met 1 september 2024 te bezoeken. Telkens van vrijdag tot en met maandag, van 11.00 tot 17.00 uur. Ook met aanbod voor families!
Bestel tickets